بخشی از نامه‌ی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم به وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری | خبرخوان انجمن های علمی ایران |خبرخوان انجمن های علمی ایران

تاریخ خبر: // کد خبر: 16007 // //

بخشی از نامه‌ی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم به وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری

چندی پیش جلسه‌ای با حضور جمعی از استادان علوم پایه کشور و آقای دکتر غلامی،‌ وزیر محترم علوم،‌ تحقیقات و فناوری،‌ در فرهنگستان برگزار شد. استادان علوم پایه بویژه ریاضی و فیزیک نگرانی‌ها و پیشنهادهایی داشتند که به دکتر غلامی اعلام کردند. آقای دکتر یوسف ثبوتی،‌ رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، خلاصه‌ای [...]
بخشی از نامه‌ی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم به وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری

چندی پیش جلسه‌ای با حضور جمعی از استادان علوم پایه کشور و آقای دکتر غلامی،‌ وزیر محترم علوم،‌ تحقیقات و فناوری،‌ در فرهنگستان برگزار شد. استادان علوم پایه بویژه ریاضی و فیزیک نگرانی‌ها و پیشنهادهایی داشتند که به دکتر غلامی اعلام کردند. آقای دکتر یوسف ثبوتی،‌ رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، خلاصه‌ای از نقد و پیشنهادهای ارائه شده و اعلام آمادگی برای همکاری و مشورت را در نامه‌ای به آقای دکتر غلامی اعلام داشتند، که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید:

استقبال دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاهی از فیزیک و ریاضی در یک دهه گذشته به‌طور محسوس کم شده است. این روند در صورت تداوم،‌ توسعه پایدار کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد. ریاضی و فیزیک پایه‌های اصلی همه آموزش‌های دانشگاهی، ‌از علوم پایه گرفته تا علوم مهندسی،‌ زیستی،‌ پزشکی،‌ کشاورزی،‌ خدماتی و اجتماعی و اقتصاد و … هستند. ریاضی و فیزیک راه درست اندیشیدن‌، ‌مستند گفتن و شنیدن و منطقی عمل کردن را به جوان می‌آموزد. نباید با بی‌تفاوتی از کنار بی‌علاقه‌گی به فیزیک و ریاضی گذشت.

ریشه‌های بی‌علاقه‌گی به علوم پایه به‌خصوص فیزیک و ریاضی،‌ را می‌توان به ترتیب اهمیت چنین شمرد:

  • کاهش شان اجتماعی معلم ناشی از وضع معیشتی نابه‌سامان معلمی،‌ نبود بازآموزی معلمان
  • افزایش بی‌هدف و بی‌کیفیت مراکز آموزش عالی دانشگاهی،‌ در هر دو بخش خصوصی و دولتی،‌ و بدون درنظر گرفتن نیازهای جامعه
  • بی‌توجهی گسترده به آموزش‌های کیفی دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی
  • برنامه‌های نادرست آماده‌سازی متقاضیان ورود به‌دانشگاه‌ها از راه تست‌زنی به‌جای درک مفاهیم علمی
  • عدم شناخت جامعه از توانمندی‌های متخصصان فیزیک و ریاضی در کشور
  • نارسائی‌های نظام گزینش دانشجو از طریق آزمو‌ن‌های ورودی و غیراستاندارد در تمام مقاطع از ابتدائی گرفته تا دانشگاه
  • کمبود فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان علوم پایه
  • شتاب گرفتن فرار مغزها به‌خاطر نبود فرصت‌های اشتغال و معیشت مناسب در کشور
  • پدیده‌ی دانشگاه فرهنگیان، ‌مخصوصاً پردیس‌های فراوان و بی‌کیفیت و تهی از مدرسین واجد شرایط تدریس در شهرهای کوچک و بزرگ کشور
  • اساسنامه‌ی نارسای دانشگاه فرهنگیان:

نادیده گرفته شدن توان سایر دانشگاه‌ها در تربیت ملعم و مدرس برای دبیرستان‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش

سیاست وزارت آموزش و پرورش در منحصر کردن استخدام معلم تنها از دانش‌آموختگان فرهنگیان

خبر جدید  تبریک به عضو هیأت مدیره انجمن فیزیک ایران

نویسنده خبر: اکرم میرحسینی

آخرین اخبار انجمن های علمی

اخبار ویژه

آرشیو

پربازدید

بایگانی شمسی

آمار بازدید وبسایت

  • 0
  • 881
  • 33
  • 883
  • 47
  • 8,657
  • 26,007
  • 107,182
  • 265,295
  • 68,920
  • 14,521
  • 11,541
  • 1
  • شهریور ۲۹, ۱۳۹۸