مسابقه ملی نانو یک گام تا استارت‌آپی شدن دانشجویان فاصله دارد |خبرخوان انجمن های علمی ایران

تاریخ خبر: // کد خبر: 15550 // //

مسابقه ملی نانو یک گام تا استارت‌آپی شدن دانشجویان فاصله دارد

دبیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد نانو گفت: دانشجویانی که در مسابقه ملی نانو مقام کسب کنند مورد حمایت قرا گرفته و با حضور در کنار مربیان و مشاوران حوزه کسب کار می‌توانند استارت‌آپی شوند.وی ادامه داد: عمده کاری که ما در ستاد انجام می‌دهیم این است که از محققین حوزه نانو در [...]

دبیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد نانو گفت: دانشجویانی که در مسابقه ملی نانو مقام کسب کنند مورد حمایت قرا گرفته و با حضور در کنار مربیان و مشاوران حوزه کسب کار می‌توانند استارت‌آپی شوند.وی ادامه داد: عمده کاری که ما در ستاد انجام می‌دهیم این است که از محققین حوزه نانو در داخل کشور حمایت کنیم، عمده هدف ما رشد این افراد است، البته پیش می‌آید در برخی موارد افراد را به صورت خاص در آن زمینه‌ای که کار کرده‌اند یا تجربه داشته‌اند برای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت دو هفته‌ای پتنت به دیگر کشور‌ها بفرستیم.

شعار سال: عماد احمدوند، دبیر کارگروه ترویج
و فرهنگ سازی ستاد نانو در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ در پاسخ به این سوال که آیا امکان بورس برای محققین
حوزه نانو وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ساز و کار بورس یک مبحث در وزارت علوم است
و به صورت متعارف انجام می‌شود؛ طبیعتا این افراد هم اگر بخواهند خارج از کشور تحصیلاتشان
را تکمیل کنند و برگردند می‌توانند از همان ساز و کار‌های متعارفی که در کشور برای
بورس دانشجو‌ها وجود دارد، استفاده بکنند، اما برای بورس این افراد و فرستادنشان به
خارج از کشور، در ستاد برنامه‌ای مستقل از برنامه‌های وزارت علوم نداریم
.

وی ادامه داد: عمده کاری که ما
در ستاد انجام می‌دهیم این است که از محققین حوزه نانو در داخل کشور حمایت کنیم، عمده
هدف ما رشد این افراد است، البته پیش می‌آید در برخی موارد افراد را به صورت خاص در
آن زمینه‌ای که کار کرده‌اند یا تجربه داشته‌اند برای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت دو
هفته‌ای پتنت به دیگر کشور‌ها بفرستیم
.

برگردیم به مسئله آزمون المپیاد‌های
دانش‌آموزی؛ آیا برنامه‌ای برای دانش آموزانی که در مناطق محروم زندگی می‌کند دارید؟

باشگاه نانو یک سایت آموزشی جامع
با عنوان آموزش فناوری نانو به آدرس
edu.nanoo.ir برای دانش آموزان دارد، افراد می‌توانند سرفصل‌های مورد نظر
را به صورت محتوای آموزشی ببینند و آنلاین آزمون دهند تا در آزمون‌ها خودشان را به
صورت مجازی با دیگران مقایسه کنند. به طور مثال دانش آموز می‌تواند با انجام آزمون
المپیاد دوره هشتم به صورت آنلاین خود را با نفرات برتر آن دوره مقایسه کند
.

وی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی
برای دانش آموزان در سایر استان‌ها تصریح کرد: برای برگزاری کارگاه‌های آمادگی المپیاد
نانو، که همان نهاد‌های ترویجی ما در محیط دانش آموزی به حساب می‌آید، شبکه‌ای از مدرسین
نانو که در کشور حضور دارند و تاییدیه علمی خود را از ستاد نانو دریافت کرده و مورد
حمایت نیز هستند، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌هایی را برای دانش آموزان برگزار می‌کنند
و همه این محتوا و ابزار‌ها باعث می‌شود تا افراد آمادگی حضور در این آزمون را داشته
باشند. یکی از ویژگی‌های خوب ترویج نانو در کشور این است که دانش آموزان ساکن شهرستان‌ها
یا آن‌ها که در نقاط نسبتا دور از مرکز هستند، ضرورتی ندارد که حتما مربی از تهران
برود و آموزش بدهد، زیرا ما شبکه‌ای از مدرسین که حدود بیش از ۲۰۰ نفرعضو هستند، داریم.
افراد متخصصی که تایید علمی نانو را داشته و در همه استان‌ها پراکنده هستند، ما اطلاعات
مدرسین همان استان را به نهاد‌های ترویجی آن استان‌ها داده‌ایم و جالب است در سال‌های
گذشته بیشترین مشارکت در همین المپیاد را ما از استان کردستان داشته‌ایم
.

احمدوند تصریح کرد: نمی‌شود گفت:
همه دسترسی قوی به مربی و اطلاعات دارند یا بعضی شهر‌ها دور هستند، اما به صورت عمومی
به نسبت خیلی از حوزه‌های های‌تک دسترسی به منابع علمی و نیروی متخصص در زمینه نانو
خیلی راحت‌تر است. از طرف دیگر در حوزه المیپاد دانش آموزی نانو هم برای ثبت نام دانش
آموزان مناطق محروم یک تخفیفاتی را خود باشگاه نانو اعمال می‌کند تا شهرستان‌هایی که
از نظر توان اقتصادی مردم ضعیف تری داشته و دانش آموزان بی‌بضاعت یا کم بضاعت هستند
با تشخیص آن نهادی که در همان شهرستان قرار دارد تخفیفاتی برای ثبت نامشان قائل می‌شویم
.

نقش مسابقه ملی نانو در ترویج
فناوری نانو چیست؟

دبیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی
ستاد نانو اظهار کرد: مسابقه ملی نانو هم مشابه المپیاد است، اما هدفش متفاوت را دنبال
می‌کند؛ این مسابقات در سطح دانشجویی برگزار می‌شود و بیشتر هدفمان این است که افراد
در مسابقه ملی نانو برای سنجش توان علمی‌شان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ برگزیده‌هیا
این رقابت‌ها در فرایند توسعه فناوری مورد حمایت قرار میگیرند
.

وی در خصوص محور پزوهش در حوزه
نانو طی چند سال گذشته تصریح کرد: در طول یکی دو سال گذشته محوریت برنامه توسعه فناوری
روی حوزه آب و محیط زیست بوده است. امسال هم در نظر داریم تا نهمین دوره این رقابت‌ها
برگزار می‌شود و برگزیده‌های رقابت کتبی، طرح خود را به صورت فنی و در گام‌های بعدی
به صورت تجاری ارائه می‌کنند
.

احمدوند ادامه داد: در حال حاضر
تلاش می‌کنیم تا دانشجویان در حوزه آب ورود پیدا کنند ما نیز تلاش می‌کنیم که برگزیدگانی
که از نظر علمی توانمندی حداقلی دارند و علاقمند به توسعه فناوری هستند، بتوانند تبدیل
به هسته‌ها یا شرکت‌های دانش بنیان و به آن‌ها کمک می‌کنیم محصولی ارائه نموده و محصولشان
را وارد بازار کنند
.

دبیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی
ستاد نانو عنوان کرد: درخصوص حمایت از طرح‌ها در مسابقه ملی نانو گفت: در این رقابت‌ها
شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد توان خود را بر روی آزمون کتبی قرار می‌دهیم و حدود ۷۰ تا
۸۰ درصد توانمان از نظر منابع انسانی، حمایت‌های مالی و زمانی است که صرف می‌کنیم تا
خروجی مسابقه و توسعه فناوری آن‌ها بعد از مسابقه به عنوان نانو استارت آپ مطرح شود
و مشمول یک فرایند حمایتی حدود یک ساله می‌شوند
.

احمدوند بیان کرد: این طور نیست
که فقط بخواهیم یک رویداد برگزار کنیم و تمام شود، در طول فرایند یک ساله در برنامه
نانواستارت آپ ایده‌های فنی به افراد ارائه می‌شود؛ همچنین تیم‌های مشاوره‌ای فنی و
کسب و کار کمک می‌کنند تا دانشجویان تیم شکل دهند و گیر و گرفت‌های فنی کارشان اول
برطرف شود؛ از طرفی اگر نیاز به آزمایشگاه و مواد آزمایشگاهی و تجهیزات داشته باشند
در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند مفاهیمی که در ذهن دارندد را به صورت عملی
ارائه کنند و یاد بگیرند که چه طور منابع مورد نیاز خود را جذب کرده و محصولشان را
به مشتریان عام و صنایع ارائه کنند و در مجموع این که کسب و کارشان آرام آرام شکل بگیرد
و رشد کند
.

وی تصریح کرد: امسال نهمین دوره
جشنواره نانو برگزار می‌شود، ولی مفهوم نانو استارت آپ و مباحث توسعه فناوری طی سه
سال اخیر ایجاد شده و تقویت می‌شود؛ در سال‌های اول بیشتر تمرکزمان بر روی برگزاری
آزمون و رقابت بود، ولی آرام آرام به سمت حمایت از توسعه فناوری سوق پیدا کرده است
.

دبیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی
ستاد نانو گفت: سال گذشته حدود ۷۰ نفر در مسابقه ملی نانو به مرحله‌های بالاتر آمدند،
۲۳ نفرشان مرحله تیم سازی را طی کردند و ۲۳ تیم شکل گرفت و الان در مرحله پایانی هفت
تیم حضور دارند
.

احمدوند خاطرنشان کرد: این تیم‌ها
هر چه پیش می‌روند، فیلتر می‌شوند، در حال حاضر حدود ۷ تیم زیر نظر تیم‌های مشاوره
فنی و کسب و کاری به صورت هفتگی تعامل دارند و هر هفته نتیجه کارهایشان را می‌گیرند
و بازخورد‌هایی از ایرادات کار می‌گیرند، مشاوران نیز با بررسی ابعاد مختلف کار علاوه
بر نقد و بررسی کار، راهکار‌هایی هم به تیم‌ها ارائه می‌کنند
.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری
دانشجو ، 
تاریخ انتشار ۲۲اردیبهشت
۹۸، کد خبر: ۷۶۳۴۰۷، www.snn.ir

آخرین اخبار انجمن های علمی

اخبار ویژه

آرشیو

اخبار متفرقه

آرشیو

پربازدید

بایگانی شمسی

آمار بازدید وبسایت

  • 0
  • 325
  • 57
  • 369
  • 59
  • 3,194
  • 17,511
  • 162,087
  • 204,609
  • 61,145
  • 11,764
  • 9,759
  • 1
  • خرداد ۵, ۱۳۹۸